Onkel Haralds Tog

- Det holder mens det kører
Tilbage Næste

 

Startside
Kontakt
Mig og Onkel Haralds Tog
Hvad jeg ved om toget
Oversigt over vogne
Reklamer
Andet legetøj fra Onkel Harald
Fotoalbum
Restaurering
Hvad er det værd?
Køb-salg-bytte
Litteratur
Andre kilder
Teknotog der ligner
Fængsleslegetøj
Nyheder
Links

Restaurering

På denne side er der små tips til restaurering af vognene.

Vognen herover er restaureret af Jens i Holstebro (tak for lån af foto)

Husk at det er helt i orden at man kan se at der har været leget med toget, et Onkel Haralds Tog uden brugsspor ville være helt unaturligt - det må gerne kunne ses at "det holder mens det kører".

Rengøring af vognene

Start med en fugtig klud
Er vognen meget snavset så prøv evt. med Dyrups grund rens eller tilsvarende, men pas på for det kan fjerne malingen
På en vogn med oliekridt fik jeg det af med WD40, men vognen lugter nu af WD40, så prøv med et andet olieprodukt, der ikke lugter så meget - lugtfri lampeolie måske
Er der tegnet med blyant, så prøv med viskelæder

Løse hjul

Skru skruen ud, kom et stykke tændstik ind i hullet, ofte skal der ikke så meget til, så prøv først med en flækket tændstik

Stolper til trælastvognen

Tykkelsen på stolperne afhænger af modellen
Variant med 6 stolper: diameter 10 mm, højde 65 mm
Variant med 8 stolper: diameter 9 mm, højde 65 mm
Stolperne er fremstillet af bøgetræ eller anden tilsvarende hård træsort.
Farve brun, se under maling af vogne

Skæve døre i Post- pak- og godsvogne

Fjern dørhåndtaget (den lille skrue)
Med en spartel løsnes vognsiden nederst, så der er en sprække på 5-6 mm
Døren kan nu skubbes ud for neden
Har den svært ved at kører frem og tilbage skal den slibes for oven og for neden
Er den skæv skal den dampes, bring 1/2 l vand i en kasserolle i kog
Hold døren hen over det kogende vand med den malede side opad i 5 min
Sæt derefter døren i pres med en eller flere skruetvinger
Når døren igen er kold tages den ud af pres
Er den stadig skæv gentages behandlingen elles sættes den på plads
Med den flade side af spartlen trykkes vognsiden tilbage på plads
Skruer til dørene, længde 15 mm, diameter på hovedet 4 mm

Manglende eller ødelagte hjul

Træsort: Bøgetræ eller tilsvarende hård træsort
Hullet midt i hjulet er 5 mm i diameter
Almindelige hjul, diameter 33 mm, tykkelse svinger mellem 8,5 og 10 mm
Rangerlokomotiv F-maskine: diameter 45 mm, tykkelse 10 mm
Rangerlokomotiv, for og bag mage til de almindelige hjul, i midten som F-maskinen
Ekspreslokomotiv, forrest mage til almindelige hjul, bagerst som F-maskinen, store hjul diameter 60 mm, tykkelse 13 mm
Hjulfarve, på vognene er de sorte på lokomotiverne er de postkasserøde med sort kant.
Skruer til at holde hjulene, længde 28 mm, diameter på hovedet 7 mm
Skruer til hjul på ekspreslokomotiv, længde 35 mm, diameter på hovedet 8 mm
I mangel af bedre har Panduro Hobby nogle hjul der er lidt for små

Manglende kroge og øskener

Kroge og øskener er af galvaniseret jern
Mål diameter på øjet i øsken ca. 12 mm, længde 28 mm
Kog på almindelig vogne, længde på selve krogen 40 mm
Krog til kulvogn der hører til ekspreslokomotivet, længde på selve krogen 50 mm
"Habo" Art. nr. 19760, Typ 1340 kommer meget tæt på de originale, dog er de i modsætning til originalerne galvaniseret, de er set hos bl.a. Bilka

Manglende "sikkerhedsventiler" på Ekspreslokomotiv

Findes kun på modellen uden røgplader og sidder lige foran førehuset
Det er messing- trækdupper fra rullegardiner, men det er nok lige så nemt selv at bukke et tyndt stykke messing.

Manglende puffer

Som puffer er der brugt almindelig galvaniserede papsøm , med hoved på 10 mm i diameter
Er det rigtig fint er der brugt små rørstumper mellem hovedet på papsømmet og vognen, længde ca. 7 mm, diameter 5 mm.

Manglende bom og kontravægt

Selve bommen er 8 mm i diameter og af bøgetræ
Længden er 25,7 cm (inkl. det stykke, der går ind i kontravægten)
Bommen er sømmet fast i stolpen 21,2 cm fra enden
Den røde bemaling sidder 9 cm fra enden og er 3,8 cm lang
Der er boret et 2,5 cm dybt hul ind i kontravægten
Kontravægten er L=5,2 cm, B=2,3 cm, H=3,7 cm
Afskæringer i ca. 45 grader i bunden af kontravægten, 1 cm fra siden med hullet og 2 cm fra den modsatte ende.

                    

Snor til Kranvogn

Som snor kan anbefales kødsnor i bomuld, fx "Husholdningsgarn" fra G. Funder
Som krog kan bruges et stykke kraftig jerntråd, der bukkes i form som en krog

Maling af vogne

Jeg må på det kraftigste advare mod at male vognene, da det vil gå ud over originaliteten og dermed værdien, skulle du alligevel vælge at male en eller flere vogne, så vil det mest korrekte formodentlig være lindoliemaling, da alkydmaling eller plastikmaling ikke var på markedet i perioden 1940 - 1954.

Vognen herover er restaureret af Jens i Holstebro (tak for lån af foto)

Da serien ligger meget tæt op af originalerne så kan man tage udgangspunkt i de farvetyper, der bruges til "rigtige" modelbane tog.
Man skal huske at personvogn, pakvogn og bogievogn findes i både "postkasserød" og den mere DSB korrekte mørkvinrød.
Jens i Holstebro skriver følgende: "postkasserøde" person-, pak- og postvogne kan males med: "Plasti-Cote: Insignia Red B 13" (Tag det roligt, det er IKKE plastic-maling). Den fås i glas med 59 ml. og kan købes i mange BILKA-varehuse. Det er nødvendigt at male flere gange, men så bliver resultatet også perfekt, for malingen giver et flot "gammel-look".
Peter Engelsted Jonasen har en glimrende farve oversigt på sin hjemmeside.

Stempler på vognene

De fleste af stemplerne er specialfremstillede
Enkelte af teksterne kan måske laves med gummistempel sæt, hvor man sætter bogstaverne sammen i en skinne, et sted i mine gemmer har jeg sådan et sæt.
Har du forslag til hvordan man kan genskabe de stempler, der skal bruges, så skriv gerne til mig

Alternativer til stemplerne

Jens i Holstebro skriver om teksterne på vognene: De sorte "Rygere/Ikke rygere" bogstaver kan genskabes med såkaldte "gnidebogstaver" fra firmaet: Conté. Transfer nr. 20210. (Made in Holland). De passer præcis i form og størrelse, men de er svære at opdrive, for de er udgået for længst. Dog ligger enkelte "gamle" bog- og papirhandlere stadigt inde med dem.
DECA-DRY i sort, hvid, rød og GULD! Her kan nummer 1 eller 59 i guldudgaven bruges, men problemet er bare at finde dem, for boghandlerkæden "Bog & Ide", som markedsførte DECA-DRY produkterne indtil 2004-2005, har formodentlig kasseret restlageret.
Hos Panduro Hobby sælger de nogle såkaldte dekorationskroner i ultratyndt metal (messing), og de passer nøjagtigt i størrelsen.
Jens har prøvet følgende: Så lykkedes det mig endeligt at finde en brugbar teknik til at genskabe DSB-guldbogstaverne. Den er svær og tager lang tid, men resultatet bliver ganske flot. Først trykkes DECA-DRY gnidebogstaver, nr. 59 (til nød nr. 1) i hvid udgave på vognsiden. Så "males" bogstaverne med en gelé-tuschpen, som indeholder guld-farve. Staedtler: "Triplus gel-liner", som kan købes hos PostDanmark. Til sidst skal bogstaverne så forsegles med lak, og her kan jeg anbefale: Flügger: "Urethanalkydlak, 90 helblank". Resultatet bliver som sagt ganske flot, og på afstand ligner det fuldstændigt et "tryk".